|
Zur Auswahl (english text below)
An einem herbstlichen Wochenende besuchte ich mit den
Organisatoren des Frankfurter
Projektes die Ateliers junger Künstler/innen in Krakau;
Galerien, in denen sie vertreten
waren, Museen, die ihre Werke bereits zeigten wie auch
jenen Ort, an dem viele von ihnen
ihre Ausbildung erfuhren, eine beeindruckende, produktive
Akademie mit einer sich über alle
Räume des Hauses erstreckenden Abschlußausstellung der
jeweiligen Jahrgänge. Unser
Vorhaben galt dem Medium Papier und einer kleinen
repräsentativen Anzahl von
Künstler/innen. Mit der Wahl des Mediums begegneten wir
einer polnischen Tendenz alles
Graphische war weit besser als Malerei oder Skulptur.
Hier dokumentierte sich auch ein
breites Interesse für die Figuration, welche auch bei
allen zehn Teilnehmern des Projektes
deutlich ist, wie auch ein, oft auf historische
zeichnerische Methoden und Stil
zurückgehender Einsatz der graphischen Mittel, lediglich
nur in einem gewandelten Kontext
und mit anderer inhaltlicher Ausrichtung. Spannend für
den Betrachter der Auswahl ist daher
die Wahl der zeichnerischen Methoden, die jeweils
verschieden ist, wie auch der Stellenwert
der Figuration, die wir heute international vertreten
wissen.
Kinga Nowak etwa arbeitet ihre persönliche Geschichte in
kleinen, an Kinderbücher Edvard
Goreys oder frühe Zeichnungen von Balthus erinnernden
dichten Bildern auf. Zeichnen wird
zum Registrieren von Spuren, dies gilt für die
melancholischen Landschaften Magdalena
Kulesza, wie auch die an Städtebilder der Zwanziger
Jahre erinnernden grauen, urbanen,
menschenleeren Ausschnitte Joanna Gesiorowskas.
Die Zeichnung und ihr Thema sind Ausdruck wie Metapher
seelischer Zustände.
Tomas Kowalski könnte eine Erbe René Magrittes oder Luc
Tuymans sein. Auch er nimmt
Anleihen an Kinderbuchillustrationen, dessen Bild- und
Sprachwitz er ins Absurde und
Unwirkliche steigert. Kein größerer Unterschied wäre
möglich zwischen den kleinteiligen
Miniaturen Kowalskis und der aus der Malerei
herrührenden Bildzeichnung Marcin
Mroczkowskis, wo Farbflecken Träger elementarer Zeichen
für Mensch, Hügel und Straße
werden. Wenn wir von Kinderbüchern sprechen, wäre Pawel
Gardynik wohl auch ein
Vertreter des absurden bösen und
phantastischen Kinderbuchs, wo der geliebte Teddybär
einer monströsen Krankheit verfällt. Denkt Dominika
Czarny die Art Nouveau-Linie des
Körpers fort, so konfundiert Tomasz Siwinski die
anthropomorphe Körperlichkeit und
Räumlichkeit eines von unten wahrgenommenen Brustkorbs
und überzeichnet diesen
Körper mit drei minimalistischen Körpern à
la Donald Judd. Die Konfrontation zweier
bildnerischer Ebenen ist auch Thema des expressiven
Zeichnens Wojciech Kopecs wenn er
medizinische Fotografien mit einem
geschundenen Rücken vergleicht, Zeichnung
gegen
Fotografie ausspielt.
Eine interessante Zusammenarbeit registrieren wir bei
Wojciech Kubiak und Lidia Krawcyk.
In seinem, Kubiaks, Werk - die Zeichnungen der Portraits
sind ganz linear aufgefaßt - geht
es um die Darstellung von Beziehungen, jener der
Portraitierten untereinander wie auch
Kubiaks zu ihnen. Psychologisches, wie so oft in
Portraits, spielt hier eine zentrale Rolle; die
Methode ist faszinierend und innovativ.
Wollte man eine Gemeinsamkeit aller zehn hier vertretenen
Künstler/innen festhalten, so ist
es wohl neben den unterschiedlichen figurativen Lösungen
ein hoher Grad der Reflexion
gegenüber den Möglichkeiten der Zeichnung heute.
Peter Weiermair
Kurator
Young art from an old city
The selection process.
One autumn weekend the organizers of the Frankfurt
project and I visited the
young artists in Krakow; in their ateliers, in galeries
and museums presenting
their work, and also in the place where most of them
received their training: the
impressively productive Academy which was exhibiting the
year´s work in
practically every room. We wanted to restrict our
selection to works on paper,
reflecting the Polish tendency to excel in this medium,
and did in fact find that
graphics were superior to painting or sculpture. All
tenkkkk artists clearly reveal
an interest in the figurative, and their works document
their use of historical
techniques and style with transformed context and
content.
The viewer, when taking the selection as a whole, will
appreciate the tension
between the choice of techniques by each individual
artist and the value placed
on the figurative. (Incidentaly an international
phenomenon.)
Kinga Nowak works out her personal story in little, dense
drawings reminiscent
of Edward Goreys children´s books or the early drawings
of Balthus. Drawing
becomes a documentation of tracks both in Magdalena
Kulesza´s melancholy
landscapes and in the grey, empty, urban excerpts of
Joanna Gesiorowka that
remind us of cityscapes from the nineteentwenties.
The drawing and it´s theme are simultaneously an
expression of and a metaphor
for spiritual state.
Tomas Kowalski could have taken his inheritance from
René Margritte or Luc
Tuymans. He too borrows the idiom of children´s book
illustrations, increasing
the inherent comic element till it becomes absurd and
unreal. It would be difficult
to find a greater contrast between Kowalski´s miniatures
and the painting-like
scapes of Marcin Mroczkowski, where the simplest blobs of
colour become
people, hills and streets. To return to the idiom of
illustration Pawel Gardynik
would surely belong to the genre of absurd and scarey
fantasy books where the
beloved teddybear is deformed by a monstrous disease.
Dominika Czarny
continues the Art Nouveau line in her nudes.Tomasz
Siwinski builds on the
anthropomorphic physical space of the chest viewed from
below overlaid with
three minimalistic bodies à la Donald Judd.
The theme of Wojciech Kopec´s
expressive drawing is also the configuration between two
layers, as he compares
two photos of diseased back and plays drawing
against photography.
An interesting example of two artists working together
can be seen in Wojciech
Kubiak and Lidia Krawcyk´s work. Kubiak presents us with
relati
Joanna Gesiorska, born 1983 in Przemysl. Since 2004 she
is a student of Department
of Painting of Professor Leszek Misiak and Drawing Studio
Professor Marek Szymanski at
Krakows Academy of Fine Arts. She works and lives
in Krakow.
Kinga Nowak, born in 1977 in Krakow. Graduated Department
of Painting at the
Academy of Fine Arts in Krakow at Prof. Jacek Waltos
Studio. Since 2002 works as
assistant at the Department of Painting at the Academy of
Fine Arts in Krakow in Prof.
Grzegorz Bednarski Studio. Leaves and works in
KrakowMagdalena Kulesza
Magdalena Kulesza, born in 1981 in Zyrardow. She is a
student of Department of
Painting of Professor Leszek Misiak and the Animated Film
Studio of Professor Jerzy Kucia
at Krakows Academy of Fine Arts. She works on
animated films, paintings, drawings,
graphics and artistic books.
Marcin Mroczkowski, born in1976 in Krakow. Between
1996-2001 studied at the
Academy of Fine Arts in Krakow, in the Department of
Painting under the
tutorage of Prof. Slawomir Karpowicz. In 2001 gained a
masters degree with
honourable mention. He lives and works in Krakow.
Pawel Gardynik
Born in 1984 in Sosnowiec. Studies at third year at
Academy of Fine Arts in Krakow at
Department of Painting in Prof. Andrzej Bednarczyk Studio
and Prof Grzegorz Sztwiertnia
Drawing Studio. Lives and works in Krakow.
Tomasz Kowalski, born in 1984 in Szczebrzeszyn.
Scholarship of minister of culture
2003. Studies third year at Academy of Fine Arts in
Krakow at Department of Painting in
Prof. Leszek Misiak Studio. He lives and work in Krakow.
Tomasz Siwinski, born in 1982 in Koszalin. Student at the
Academy of Fine Arts in
Krakow, at the Faculty of Painting, in Prof. Andrzej
Bednarczyk painting studio and in the
animated film studio of Prof. Jerzy Kucia. He is working
in fields of painting, drawing and
animated film.
Dominika Czarny, born in 1981 in Zandrow. She is at her
5th year Department
of Graphic at the Academy of Fine Arts in Krakow. She is
studying at Prof.
Stanislaw Tabisz Painting Studio, Prof. Wlodzimierz
Kotkowski Drawing Studio
and Prof. Henryk Ozóg Intaglio Studio Leaves and works
in Krakow.
Wojtek Kubiak, born in 1978 in Krakow. In 2004 he gained
a masters degree in painting at the Academy
of Fine Arts in Krakow in the Department of Painting. He
was given a diploma with honourable mention, with
the provosts medal and the diploma of the
Association of Friends of Fine Arts in Krakow.
Since 2003 he works at the Academy in Krakow, in the
Painting Studio.
Lidia Krawczyk , born in 1979 in Krakow. Graduate the
Institute of Audiovisual Arts at
Jagiellonian University in Krakow and Postgraduate Gender
Studies. Expert of media. Works
and lives in Krakow.
Wojciech Kopec, born in 1977 Rzeszow. University of
Technology in Cracow,
Departement of Architecture, Master degree in
Architecture. Ist & IInd degree Certificate
of Royal Institute of British Architects (RIBA). Between
2000 and 2005 he was study at
Department of Painting, Prof. Adam Brincken Studio at
Academy of Fine Arts in Krakow
This pamphlet was published by Kunst in Frankfurt e.V.
for the exhibition in the
AusstellungsHalle, Schulstrasse 1A in 60594 Frankfurt am
Main in November
2006. This project and the accompanying exhibition were
made possible through the
generosity of Christian Plachta, Kilian Bumiller,
Friedrich und Sylvia von Metzler and Dr.
Martin Bouchon. The following institutions cooperated
with Kunst in Frankfurt e.V. in
producing the exhibition: Competence Centre for Young
Polish Art C/o bestregARTs and
East of Art Foundation, Nova Gallery, Kraków,
|